koutek radioamatéra

Pokud má někdo touhu napsat něco na toto fórum a přitom to svým obsahem sem napatří, tak tady je to vhodné místo.

Moderátor: skyline

Uživatelský avatar
prcek
Příspěvky: 640
Registrován: pát 25. říj 2013 19:39:13
Poděkoval(a): 1 krát
Dostal(a) poděkování: 5 krát
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

koutek radioamatéra

Příspěvekod prcek » stř 02. pro 2015 22:22:11



Pohyblívá živá balanční zátěž (nevyhazovat během plavby)
Navigator-dopravy, proviant a logistika, pripadne dalsi kdyz nekdo vymysli

Uživatelský avatar
lapis67
Příspěvky: 156
Registrován: úte 01. zář 2015 18:42:21
Dostal(a) poděkování: 3 krát
Status: Offline

Re: koutek radioamatéra

Příspěvekod lapis67 » stř 02. pro 2015 23:25:27

pokouším se udělat si jasno, díky :-) :good:


lapis67

Uživatelský avatar
Francois
Příspěvky: 1767
Registrován: pát 25. říj 2013 14:39:38
Poděkoval(a): 14 krát
Dostal(a) poděkování: 30 krát
Status: Offline

Re: koutek radioamatéra

Příspěvekod Francois » čtv 03. pro 2015 1:15:34

Veľmi dobrý počin prcku! Píšem si + ;) :D
odoslané z mobilu L 640


Stále ďalej, stále vyššie, k oblohe a ku hviezdam!
furt skipper

Uživatelský avatar
prcek
Příspěvky: 640
Registrován: pát 25. říj 2013 19:39:13
Poděkoval(a): 1 krát
Dostal(a) poděkování: 5 krát
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: koutek radioamatéra

Příspěvekod prcek » pát 04. pro 2015 15:08:44

Ty stranky yachtmeni maji dost sesbiranych informaci a doporucuji projit frekvence sem zkopiruju myslim ze stoji za to je mit vytistene ale kazdeho potreba.


Menu
Námořní kanály
Zde přinášíme seznam kanálů, jež slouží pro komunikaci s lodními VHF radiostanicemi.

 

Nejdůležitější námořní kanály Chorvatsko

6 - řízení záchranných operací
10 - přístavní komunikace s úřady
13 - zajištění bezpečnosti mořeplavby
16 - volací a tísňový kanál
70 - kanál pro automatické tísňové vysílání
17 - pracovní kanál všech chorvatských marín
67 - SPLIT stálá předpověďpočasí
69 - RIJEKA stálá předpověďpočasí
73 - DUBROVNIK a PULA stálá předpověďpočasí
87 - typický kanál pro volnou komunikaci
71 - kanál pro volnou komunikaci nekomerčních plavidel
72 - kanál pro volnou komunikaci nekomerčních plavidel
 

Seznam všech námořních lodních kanálů a jejich využití

Kanál, Kmitočet (MHz), CH, TX, RX, Provozní režim, Pozn.
 

0 156.000 160.600 D Private, coast guard
1 156.050 160.650 D Public Correspondence (Ship-to-Shore)
2 156.100 160.700 D Public Coast
3 156.150 160.750 D Illegal for public use1Public Coast/Inland
4 156.200 160.800 D Ship-to-ship/shore, commercial and safety
5 156.250 160.850 D
6 156.300 156.300 S Ship-to-ship
7 156.350 160.950 D
8 156.400 156.400 S Ship-to-ship
9 156.450 156.450 S Ship-to-ship Calling, commercial and non-commercial.
10 156.500 156.500 S Ship-to-ship
11 156.550 156.550 S Plavební komory v Česku
12 156.600 156.600 S
13 156.650 156.650 S Ship-to-ship, Bridge-to-Bridge safety, Vessels > 20m must maintain watch, Tx limited to 1 watt.
14 156.700 156.700 S
15 156.750 156.750 S * Ship-to-ship
16 156.800 156.800 S International distress, safety and calling (USA, EU: All vessels equipped with VHF must maintain watch)
17 156.850 156.850 S * Ship-to-ship
18 156.900 161.500 D
19 156.950 161.550 D
20 157.000 161.600 D
21 157.050 161.650 D U.S. Coast Guard Only Continuous Marine Broadcasts
22 157.100 161.700 D U.S. Coast Guard—public working channel2
23 157.150 161.750 D U.S. Coast Guard Only
24 157.200 161.800 D
25 157.250 161.850 D
26 157.300 161.900 D
27 157.350 161.950 D
28 157.400 162.000 D
 

60 156.025 160.625 D
61 156.075 160.675 D Illegal for public use1
62 156.125 160.725 D
63 156.175 160.775 D Illegal for public use1
64 156.225 160.825 D
65 156.275 160.875 D
66 156.325 160.925 D
67 156.375 156.375 S
68 156.425 156.425 S Illegal for public use1
69 156.475 156.475 S Non-commercial Australian Navy
70 156.525 156.525 S** Digital Selective Calling
71 156.575 156.575 S Non-commercial
72 156.625 156.625 S Non-commercial ship-to-ship
73 156.675 156.675 S
74 156.725 156.725 S
75 156.775 156.775 S
76 156.825 156.825 S
77 156.875 156.875 S
78 156.925 161.525 D Non-commercial
79 156.975 161.575 D
80 157.025 161.625 D
81 157.075 161.675 D U.S. Government Use Only
82 157.125 161.725 D U.S. Government Use Only
83 157.175 161.775 D U.S. Coast Guard Use Only
84 157.225 161.825 D
85 157.275 161.875 D
86 157.325 161.925 D
87 157.375 157.375 S Automatic Identification System
88 157.425 157.425 S Automatic Identification System
 

POZNÁMKA:
* = nízký výstupní výkon 1 Watt (námořní vysílání)
**= rezervováno pro DSC
S = simplexní kanál
D = duplexní kanál

 

Lodní stanice se využívají i pro komunikaci na vnitrozemských vodních cestách:

Kanály pro lodní komunikaci v ČR

Kanál č. 14 - 156,7000 - Labe
Kanál č. 9 - 156,4500 - Vltava

Dále :

156,4000 Hřensko
156,4500 Vraňany - plavební komora
156,4500 Miřejovice - plavební komory
156,4500 Dolánky - plavební komory
156,4500 Libčice n/V - jez
156,4500 Klecany - jez
156,4500 Roztoky - plavební komory
156,4500 Praha-Podbaba - plavební komory
156,4500 Praha - Troja - jez
156,4500 Praha - Štvanice - plavební komory
156,4500 Praha - Smíchov - plavební komory
156,4500 Praha - Nové Město
156,4500 Praha - město ředitelství ČSPL
156,4500 Praha - Modřany - plavební komora
156,4500 Vrané n/V - plavební komory
156,4500 Štěchovice - plavební komora
156,4500 Kozlovice - překladiště ČSPL
156,4500 Ústí nad Labem - veřejný přístav -překladiště Vaňov
156,4500 Ústí nad Labem - veřejný přístav Krásné Březno
156,4500 Děčín - Rozbělesy - veřejný přístav
156,5000 Plavební společnost
156,5500 Kolín - veřejný přístav
156,5500 Mělník - veřejný přístav
156,5500 Lovosice - veřejný přístav
156,5500 Ústí nad Labem - veřejný přístav - překladiště Vaňov
156,5500 Ústí nad Labem - veřejný přístav Krásné Březno
156,5500 Praha - Holešovice veřejný přístav
156,5500 Praha - Smíchov - veřejný přístav
156,5500 Praha - Radotín - veřejný přístav
156,5750 Mělník - veřejný přístav provoz ČSPL
156,5750 Děčín - město ředitelství ČSPL
156,5750 Děčín - Loubí - veřejný přístav
156,6250 Chvaletice - přístav ČSPL
156,6250 Lovosice překladiště ČSPL, provoz ČSPL
156,7000 Obříství, plavební komora
156,7000 Lobkovice - plavební komora
156,7000 Kostelec n/L - plavební komora
156,7000 Brandýs n/L - plavební komora
156,7000 Čelákovice - plavební komora
156,7000 Lysá n/L - plavební komora
156,7000 Hradišťko - plavební komora
156,7000 Kostomlátky - plavební komora
156,7000 Nymburk - plavební komora
156,7000 Poděbrady - plavební komora
156,7000 Velký Osek - plavební komora
156,7000 Klavary - plavební komora
156,7000 Kolín - plavební komora
156,7000 Veletov - plavební komora
156,7000 Týnec n/L - plavební komora
156,7000 Povodí Labe Hradec Králové ředitelství
156,7000 Dolní Beřkovice - plavební komory
156,7000 Štětí - plavební komory
156,7000 Roudnice n/L - plavební komory
156,7000 České Kopisty - plavební komory
156,7000 Lovosice - plavební komory
156,7000 Ústí nad Labem-Střekov - plavební komory
156,8000 Lodní mezinárodní nouzový kmitočet
157,0250 Státní plavební správa - pobočka Děčín
157,0250 Praha - město - Státní plavební správa
161,6250 Praha - zprávy SPS
161,6250 Děčín - zprávy SPS

Informace jsou bez záruky a čerpané s diskuzních fór, např na jachting.info

clada cup sen jachtare


Pohyblívá živá balanční zátěž (nevyhazovat během plavby)
Navigator-dopravy, proviant a logistika, pripadne dalsi kdyz nekdo vymysli

Uživatelský avatar
lapis67
Příspěvky: 156
Registrován: úte 01. zář 2015 18:42:21
Dostal(a) poděkování: 3 krát
Status: Offline

Re: koutek radioamatéra

Příspěvekod lapis67 » pát 04. pro 2015 15:38:27

Prcku ta seš šikula :P :good:


lapis67

Uživatelský avatar
lapis67
Příspěvky: 156
Registrován: úte 01. zář 2015 18:42:21
Dostal(a) poděkování: 3 krát
Status: Offline

Re: koutek radioamatéra

Příspěvekod lapis67 » pát 04. pro 2015 15:39:01

Prcku ty seš šikula :P :good:


lapis67

Uživatelský avatar
prcek
Příspěvky: 640
Registrován: pát 25. říj 2013 19:39:13
Poděkoval(a): 1 krát
Dostal(a) poděkování: 5 krát
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: koutek radioamatéra

Příspěvekod prcek » pát 04. pro 2015 15:54:12

Maji tam i info o volani, dalekohledech a jine veci pekne lidsky neco i s priklady doporucuji prolezt
A nakonec rada ze starého arabského přísloví: "Loď, která má dva kapitány, se brzo potopí!"

clada cup sen jachtare


Pohyblívá živá balanční zátěž (nevyhazovat během plavby)
Navigator-dopravy, proviant a logistika, pripadne dalsi kdyz nekdo vymysli

Uživatelský avatar
Francois
Příspěvky: 1767
Registrován: pát 25. říj 2013 14:39:38
Poděkoval(a): 14 krát
Dostal(a) poděkování: 30 krát
Status: Offline

Re: koutek radioamatéra

Příspěvekod Francois » sob 05. pro 2015 0:01:29

2 kapitáni, o čom to furt to?!? :)
Má ich byť nepárny počet aby nenastala remíza, ale tri je už veľa... ;) :D


Stále ďalej, stále vyššie, k oblohe a ku hviezdam!
furt skipper

Uživatelský avatar
prcek
Příspěvky: 640
Registrován: pát 25. říj 2013 19:39:13
Poděkoval(a): 1 krát
Dostal(a) poděkování: 5 krát
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: koutek radioamatéra

Příspěvekod prcek » sob 05. pro 2015 13:07:36

ja to tam z jejich fora opsal to arabske přísloví :Rose:


Pohyblívá živá balanční zátěž (nevyhazovat během plavby)
Navigator-dopravy, proviant a logistika, pripadne dalsi kdyz nekdo vymysli

Uživatelský avatar
prcek
Příspěvky: 640
Registrován: pát 25. říj 2013 19:39:13
Poděkoval(a): 1 krát
Dostal(a) poděkování: 5 krát
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

ZEllo - další program na komunikaci mobil -pc- tablet

Příspěvekod prcek » sob 12. pro 2015 11:34:07

Tento program mne zaujal a proto vam sem dam link třeba najdete využití jen v rodině a přáteli
funguje na mobilech i pc což muže byt vyhodou ale je na fantaziii každeho z vas jak dokážete tuto další komunikaci využít

pro pc
http://vessoft.cz/software/windows/download/zello

pro android hledejte na googleplay

ja tam mam nick prcek

lze založit i skupinu clada a na clade 2016 by se to vzhledem k datove komunikaci dalo taky uspěšně využít nemuselo by se davat bacha na usta protože to slyší jen autorizovaní příjemci lze nastavit že mluví jen jedna stanice a slyší všechny nebo jen ta jedna kterou chci lze jim nechat vzkaz a jine drobne pro nas zajimave využití i v marině mezi posadkami v lese na houbách a lyžovačce ...... :crazy:


Obrázek


Pohyblívá živá balanční zátěž (nevyhazovat během plavby)
Navigator-dopravy, proviant a logistika, pripadne dalsi kdyz nekdo vymysli

Uživatelský avatar
prcek
Příspěvky: 640
Registrován: pát 25. říj 2013 19:39:13
Poděkoval(a): 1 krát
Dostal(a) poděkování: 5 krát
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: koutek radioamatéra

Příspěvekod prcek » sob 23. led 2016 10:37:01

a ještě nyní na cestu do Hodonína kdyby se vam chtělo

Jachtari


Pohyblívá živá balanční zátěž (nevyhazovat během plavby)
Navigator-dopravy, proviant a logistika, pripadne dalsi kdyz nekdo vymysli

Uživatelský avatar
prcek
Příspěvky: 640
Registrován: pát 25. říj 2013 19:39:13
Poděkoval(a): 1 krát
Dostal(a) poděkování: 5 krát
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: koutek radioamatéra

Příspěvekod prcek » pon 01. úno 2016 7:13:52

Pro oména a ty co si za servis raději priplati


http://www.elix-shop.cz/store/default.a ... rtmentID=9

Odesláno z mého HUAWEI G510-0200 pomocí Tapatalk

a na foru rozpad.cz je taky neco k tem baofeng vysilačkam

https://docs.google.com/uc?authuser=0&id=0B_jcWGjF-V1WcmF5RHh0Q3FDc0U&export=download


Pohyblívá živá balanční zátěž (nevyhazovat během plavby)
Navigator-dopravy, proviant a logistika, pripadne dalsi kdyz nekdo vymysli

Uživatelský avatar
prcek
Příspěvky: 640
Registrován: pát 25. říj 2013 19:39:13
Poděkoval(a): 1 krát
Dostal(a) poděkování: 5 krát
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: koutek radioamatéra

Příspěvekod prcek » stř 24. úno 2016 18:21:30

a zase neco JI fora co se muže hodit

Příspěvekod Janch » stř 03. úno, 2016 14:43

Nedá mi to: vnitrozemské státy mají pro plavbu OMEZENÝ počet kanálů, proto jsem výše psal, že je třeba dbát na národní předpisy.
Při použití loď-loď s malým výkonem se obvykle žádné dráma neděje, ale přesto:
Příloha č. 2 k vyhlášce č. 138/2000 Sb.
Kmitočtové kanály jednotlivých kategorií služeb radiotelefonní služby na vodních cestách vyhrazené k používání v České republice jsou uvedeny v tabulce 1. Pro stanovení vysílacích kmitočtů kmitočtových kanálů uvedených v tabulce 1 platí tabulka 1 přílohy č. 1.
Tab. 1
Kmitočtové kanály radiotelefonní služby na vodních cestách vyhrazené k používání v České republice
Kategorie služby Kmitočtové kanály
plavidlo-plavidlo 10(S), 13(S)
plavební informace 08(S), 09 (S), 14 (S), 80(D),
plavební informace - tísňový a bezpečnostní systém 16(S)
plavidlo - přístavní správa 11(S), 71(S), 72 (S), 74(S)
komunikace na plavidle 15(S), 17(S)

Poznámky: Kmitočtové kanály se simplexním provozem jsou označeny (S).


Pohyblívá živá balanční zátěž (nevyhazovat během plavby)
Navigator-dopravy, proviant a logistika, pripadne dalsi kdyz nekdo vymysli

Uživatelský avatar
prcek
Příspěvky: 640
Registrován: pát 25. říj 2013 19:39:13
Poděkoval(a): 1 krát
Dostal(a) poděkování: 5 krát
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: koutek radioamatéra

Příspěvekod prcek » stř 24. úno 2016 18:32:02



Pohyblívá živá balanční zátěž (nevyhazovat během plavby)
Navigator-dopravy, proviant a logistika, pripadne dalsi kdyz nekdo vymysli

Uživatelský avatar
prcek
Příspěvky: 640
Registrován: pát 25. říj 2013 19:39:13
Poděkoval(a): 1 krát
Dostal(a) poděkování: 5 krát
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: koutek radioamatéra

Příspěvekod prcek » čtv 10. bře 2016 22:54:51

karta frekvenci leteckých nevím zda je ještě aktualni ale snad ano

http://www.aeroweb.cz/prilohy/pril2597.pdf


Pohyblívá živá balanční zátěž (nevyhazovat během plavby)
Navigator-dopravy, proviant a logistika, pripadne dalsi kdyz nekdo vymysli

Uživatelský avatar
prcek
Příspěvky: 640
Registrován: pát 25. říj 2013 19:39:13
Poděkoval(a): 1 krát
Dostal(a) poděkování: 5 krát
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: koutek radioamatéra

Příspěvekod prcek » ned 05. čer 2016 19:26:42

Další dle meho dobře popsane tema radiokomunikace http://summer.eski.cz/html/cz/Clanky/Pr ... komunikace

Radiokomunikace - nejen pro volání v nouzi
Potřebné dokumenty
– a) povolení ke zřízení a provozování vysílací radiové stanice; pro plavidla registrovaná v ČR a plující pod českou vlajkou vydává Český telekomunikační úřad. Musí mít každá loď provozující lodní radiostanici.
b) průkaz radiooperátora; dokládá složení odpovídající zkoušky z provozu radiostanice. Toto povolení může být všeobecné nebo omezené. Pro vůdce plavidel je alespoň omezené povolení potřebné. Vydává Český telekomunikační úřad.
c) denník radiostanice; je to kniha, ve které se zaznamenávají potřebná data o provozu radiostanice – začátek a konec provozu, přerušení provozu, kontroly a dobu provozu baterií atd. Provoz radiostanice v případech nouze musí být zaprotokolován.
Provoz námořního vysílání – služba radiového vysílání má ochránit lidské životy při plavbách na moři. Potřebná zařízení a s tím spojené závazky pro radiostanice na lodích se řídí mezinárodními konvencemi, ve kterých jsou pevně stanoveny zkoušky a pravidla provozu. Kromě hlavního účelu tj. ochrany lidského života na moři, umožňuje radiostanice radiové spojení mezi lodí a pevninou na komerční bázi. Za tímto účelem je organizace Plovput Split spojena sítí břehových radiostanic na pobřeží po celé oblasti teritoriálních vod Republiky Chorvatska. Během hodiny nabízí tato organizace na mezinárodní námořní frekvenci možnost pro radiové rozhovory, telegramy apod. mezi loděmi a pevninou a naopak. Provoz zajišťují čtyři břehové stanice: Rijeka Radio, Zadar Radio, Split Radio a Dubrovnik Radio.
Radiotelefonní hlídky – slouží k ochraně života lidí na moři. Provozovatel námořní radiové stanice je povinen být k dipozici na odposlechové frekvenci 2182 kHz, 156,8 MHz nebo na VHF-kanal 16, a to od doby vyplutí z přístavu až do svého návratu. Vysílání na kanálu 16 je povoleno pouze pro dobu nezbytně nutnou k dohodě mezi mluvícími partnery. V době radiové hlídky je nutné dodržovat klid na tísňové frekvenci 2182 kHz v době od 00 do 03 minuty a od 30 do 33 minuty každé hodiny. Tato doba slouží k tomu, aby mohla být nerušeně v případě potřeby odvysílána volání o pomoc.
Radiový provoz v přístavu – s připlutím do přístavu je nutno omezit radiový provoz na nutná hlášení pro bezpečnou plavbu, informace o povětrnostních podmínkách apod. Je rovněž povolen provoz s přístavními úřady.
Kontrola a inspekce – přístavní kapitán je oprávněn ke kontrole funkčnosti radiostanice, souvisejících dokumentů a dokladů o vedení předepsaných záznamů. Pokud jsou zjištěny vážné nedostatky, může být provoz radiostanice zakázán.
Části a výkony radiostanice – dnes na sportovních a rekreačních plavidlech používají výhradně VHF radiostanice. Tyto přístroje pracují ve frekvenční oblasti od 155 do 175 MHz. Herz je údaj pro frekvenci a znamená jeden kmit za sekundu, to znamená že 155 MHz je 155 milionů kmitů za sekundu. Frekvenční oblast je rozdělena na 55 kanálů s odstupem 25 kHz a pro lepší zapamatování s postupně řazenými čísly kanálů. Mezinárodní tísňový kanál pracuje na frekvenci 156,8 MHz. Vyšší kanálová čísla jsou určena pro duplexní provoz, simplexní spojení znamená, že komunikace může probíhat pouze v jednom směru, tzn. pokud jedna strana vysílá, musí druhá strana čekat a naopak. Jednoduše řečeno znamená to, že když mluvíte, nemůžete poslouchat. Sluchátko má k tomu účelu tlačítko, které když stisknete, přepnete z příjmu na vysílání. Po vyslovení slova OVER (PŘÍJEM) se tlačítko pustí a tím se stanice přepne. Duplexní spojení – při něm probíhá současně vysílání i příjem tzn. VHF stanice pracuje jako telefon. Kanálová volba probíhá voličem, zvlášť bývá volič pro 16 kanál. U VHF radiostanic je možné v duálním Watch modusu spolu s kanálem 16 mít ještě zapnut další volně volitelný kanál. VHF zařízení má tyto části: anténa, telefonní sluchátko, hlasitý odposlech, vlastní přístroj + klávesnice a regulátory. Ty mají tyto funkce:
- hlasitost a potlačení šumu (Squelch)
- přepínač výkonu (1 W/25 W)
- kanálový volič
- DW – Dual Watch (duální příjem – vždy kanál 16 + volitelný kanál)
- hlasitý příposlech (zapnuto/vypnuto)
- simplexní/duplexní vysílání - přepínač
- regulátor osvětlení
Opatření proti rušení – při provozu radiostanice, zvlášť při velkých vzdálenostech, dochází často k rušení. Regulátorem potlačení šumu – Squelch – je možné příjem zlepšit na srozumitelnou úroveň.
Tlačítko pro potlačení šumu upraví amplitudu signálu a tím eliminuje rušení. Je důležité rušící blokádu nastavit na hranici, při které při poslechu nejsou žádné rušivé šumy. Jestliže probíhá spojení na krátkou vzdálenost (v přístavu, s lodí kterou vidíme apod.) potom se přepíná regulátor výkonu na 1 W. Při výkonu 25 W můžeme při dobrých povětrnostních podmínkách dosáhnout vzdálenosti až 30 Nm.
Identifikace a volací znaky – každá loď má volací znak; pro česká plavidla jsou to čtyři písmena – první jsou OL, potom G nebo H (námořní lodě) a další písmeno. Volací znak pro lodě plující pod chorvatskou vlajkou začínají znakem 9A slovy NOVENAIN ALFA. Volací znak 9A BC slovy NOVENAIN ALFA BRAVO CHARLY říká, že se jedná o loď plující pod chorvatskou vlajkou s rozlišovacím znakem BC. Lodě plující pod rakouskou vlajkou mají volací znak OEX slovy OSKAR ECKO X-RAY.
Navázání spojení – dříve než se začne vysílat, je nutno vyzkoušet, zda je kanál 16 a volitelný pracovní kanál volný. V nutném případě je možné volanou stanici zavolat na kanále 16. Volání musí být krátké a stručné a hlášení se třikrát opakuje. Příklad: Lučka Kapetanija Pula, Lučka Kapetanija Pula, Lučka Kapetanija Pula, zde je OLHD 1, OLHD 1, OLHD 1, slyšíte mě OVER.
Po tomto volání se přepne na příjem a umožní se volané stanici odpověď. Ne dříve než za jednu minutu, jestliže nepřijde odpověď, je možné volání opakovat. Volaná stanice potvrdí příjem a odkáže na pracovní kanál.
Příklad: OLHD 1 zde je Lučka Kapetanija Pula, přelaďte na kanál 12, OVER Lučka Kapetanija Pula, zde je OLHD 1, přecházím na kanál 12, OVER
Poté přejdou obě stanice na pracovní kanál. Komerční volání se doporučuje vysílat na pracovních kanálech kromě kanálu 16. Konec vysílání se signalizuje slovem OUT. Obsahuje-li zpráva číslice, hláskujeme je podle mezinárodní tabulku. Stejně tak u slov, u kterých je nutný přímý přenos, postupujeme stejně. Zprávy mají být pokud možno krátké a stručné. V případě špatné kvality přenosu je zpráva dvakrát až třikrát opakována. Je zakázáno používat radiostanici pro nedůležité rozhovory.
Volání a odpověď na tísňovém kmitočtu – toto volání má absolutní prioritu. Protože jde o záchranu lidských životů, jsou všechny lodě, které přijmou toto volání, povinny na něj reagovat, s výjimkou toho, jsou-li příliš daleko nebo to kapitán vysílající lodě odmítne. Vysílání probíhá na VHF kanálu 16 a na SV frekvenci 2182 kHz. Signál tísňového volání se přinejmenším třikrát opakuje slovem „MAYDAY“. Všechny lodě, které tento signál slyší, ihned na něj zareagují.
1) MAYDAY – tísňové volání – na VHF kanál 16, na SV frekvence 2182 kHz (před touto frekvencí je vysílán automatický alarm). Slouží k tomu, aby byla pozornost všech dosažitelných stanic zaměřena na toto volání.
Příklad jak požádat o pomoc v tísni: jméno lodi, která žádá o pomoc je Saturn, má problémy s náhlým pronikáním vody do plavidla a nachází se na pozici 2 Nm NW od ostrova Blitvenica.
MAYDAY MAYDAY MAYDAY , zde je Saturn Saturn Saturn, MAYDAY Saturn, pozice 2 Nm NW od ostrova Blitvenica, loď má trhlinu, vniká voda, potřebuji rychlou pomoc, OVER.
Kdo zaslechne volání musí jej potvrdit následujícím způsobem: Potvrzení příjmu je z námořní radiostanice kapitanátu v Šibeniku.
MAYDAY, Saturn Saturn Saturn, zde Kapitanát Šibenik Kapitanát Šibenik Kapitanát Šibenik, potvrzuji příjem MAYDAY, OVER
2) PAN PAN – pilnostní signál – jde o pilnou zprávu, týkající se bezpečnosti lodí nebo osob. Pilnostní zpráva má přednost před každým jiným vysíláním mimo tísňových zpráv. Používá se především ve vysílání MEDICO ZPRÁVA (lékařská pomoc) nebo při volání MAN OVER BOARD. Například na středních vlnách (SV) 2182 kHz vysílá Split Radio:
Split Radio Split Radio Split Radio, PAN PAN PAN, všem lodím všem lodím všem lodím, nedaleko ostrova Blitvenica se ztratil rybář na veslici, prosíme všechny lodě, které plují v této oblasti o zvýšenou pozornost, opakuji ………….. (znovu text pilné zprávy), čekám na 2182, OVER.
3) SECURITÉ – bezpečnostní signál a bezpečnostní zprávy – stanice ohlašuj, že bude vysílat zprávu týkající se bezpečnosti plavby nebo zprávu s důležitými meteorologickými výstrahami. Vysílá se na tísňových kmitočtech. Má přednost před všemi zprávami mimo zpráv tísňových a pilnostních a adresuje se všem stanicím. Vlastní bezpečnostní zpráva se, pokud je to možné vysílá na pracovním kmitočtu, který se uvede na konci bezpečnostního volání. Pokud se nejedná o vysílání v přesně stanovených hodinách, musí se vysílat ke konci první pomlky (radiové hlídky), která se naskytne.
Například loď Saturn vysílá na 16 kanálu VHF:
SECURITÉ SECURITÉ SECURITÉ, všem lodím všem lodím všem lodím, zde Saturn zde Saturn zde Saturn, přecházím na kanál 24, OVER
Na kanále 24: SECURITÉ SECURITÉ SECURITÉ, všem lodím všem lodím všem lodím, zde Saturn zde Saturn zde Saturn, v prostoru 4 Nm ve směru NW od ostrova Blitvenica pluje kontejner, OVER nebo maják RT Murteric nesvítí, přecházím na kanál 16, OVER.
MEDICO – ZPRÁVA – spojení s lékařem prostřednictvím pobřežní radiostanice ohledně poraněného nebo nemocného na lodi. Volání se uskuteční na kanále 16 VHF nebo na frekvenci 2182 kHz SV. Vlastní rozhovor se provede na pracovním kanále.
Telefonní spojení nebo zaslání telegramu:
Například na kanále 16 VHF účastník volá Split Radio Split Radio Split Radio, zde Saturn Saturn Saturn, potřebuji telefonické spojení s Prahou. Split Radio přechází na pracovní kanál 28, Saturn rovněž přejde na kanál 28 a Split Radio se ptá: Saturn Saturn Saturn, zde Split Radio, co pro vás mohu udělat? Potřebuji telefonické spojení, jméno lodi je Saturn SIERA ALFA TANGO UNIFORM ROMEO NOVEMBER, můj volací znak je OLHD 1, přeji si hovořit s Prahou číslo ……………………. Split Radio odkazuje na čekání do doby než uskuteční spojení tak, aby rozhovor byl možný.
Mezinárodní hláskovací abeceda (Letter – spelling table)
A ALFA alfa N NOVEMBER nouvember
B BRAVO bravou O OSKAR oskar
C CHARLIE čárlí P PAPA papa
D DELTA delta Q QUEBEC kvíbek
E ECHO ekou R ROMEO roumiou
F FOXTROT fokstrot S SIERRA siera
G GOLF golf T TANGO tangou
H HOTEL houtel U UNIFORM juniform
I INDIA indja V VICTOR viktor
J JULIET džuljet W WHISKEY wiski
K KILO kilau X X-RAY eksrej
L LIMA lima Y YANKEE jenki
M MIKE majk Z ZULU zulu
Mezinárodní hláskování čísel (Figure – spelling table)
0 ou NADAZERO nada-zero
1 one UNAONE una-uan
2 two BISSOTWO bisso-tu
3 three TERRATHREE tera-tri
4 four KARTEFOUR karte-for
5 five PANTAFIVE panta-faif
6 six SOXISIX soksi-siks
7 seven SETTESEVEN sete-sevn
8 eight OKTOEIGHT okte-ejt
9 nine NOVENINE nove-nain
čárka decimal point DECIMAL desi-mal
tečka full stop STOP stop


Toto by asi nebylo marne mít nějak šikovně zafoliovane a pověšené u rádia s tím že posadka je poučena kdy smí na rádio sáhnout i skipper může při chcaní uklouznout :-)


Pohyblívá živá balanční zátěž (nevyhazovat během plavby)
Navigator-dopravy, proviant a logistika, pripadne dalsi kdyz nekdo vymysli

Uživatelský avatar
Omen
Příspěvky: 968
Registrován: čtv 31. říj 2013 9:58:06
Poděkoval(a): 15 krát
Dostal(a) poděkování: 6 krát
Status: Offline

Re: koutek radioamatéra

Příspěvekod Omen » ned 05. čer 2016 20:47:11

Dobrý počin Jardo :good:



Uživatelský avatar
prcek
Příspěvky: 640
Registrován: pát 25. říj 2013 19:39:13
Poděkoval(a): 1 krát
Dostal(a) poděkování: 5 krát
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: koutek radioamatéra

Příspěvekod prcek » stř 08. čer 2016 18:24:16

tyto věci mně zajimaji a je toho na netu spousta ale rád to za Vašeho všeobecného souhlasu shromažďuji pro všeobecné blaho, každy si zde může najít něco co hledal nebo má potřebu se dovědět více.


Pohyblívá živá balanční zátěž (nevyhazovat během plavby)
Navigator-dopravy, proviant a logistika, pripadne dalsi kdyz nekdo vymysli

Uživatelský avatar
prcek
Příspěvky: 640
Registrován: pát 25. říj 2013 19:39:13
Poděkoval(a): 1 krát
Dostal(a) poděkování: 5 krát
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

koutek radioamatéra

Příspěvekod prcek » sob 31. pro 2016 12:35:06

pro ty co se chteji seznamit s problematikou formou videotutorialu od typka z emeriky

http://dcasler.com/ham-radio/extra/

je to anglikansky ale asi jinak nelze


Pohyblívá živá balanční zátěž (nevyhazovat během plavby)
Navigator-dopravy, proviant a logistika, pripadne dalsi kdyz nekdo vymysli


Zpět na “Mimo mísu”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host