Popis plavby

Sportovní plavba pro pokročilé, nejen skippery

Moderátor: Bilardos

Uživatelský avatar
Bilardos
Administrátor
Příspěvky: 1771
Registrován: pát 25. říj 2013 13:09:00
Bydliště: Uherský Brod
Poděkoval(a): 17 krát
Dostal(a) poděkování: 15 krát
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Popis plavby

Příspěvekod Bilardos » sob 04. čer 2016 19:18:19

Postupně se pokusím sepsat postřehy z plavby a přídávat další dny atd.

Před plavbou - výběr lodi a chartrové společnosti

Už při plánování plavby, původně jen do Dubrovníku na kafé jsme se nechtěli omezovat pouze na teritorální vody Chorovatska a tak bylo zadání pro zprostředkovatelskou firmu (v našem případě YachtNet) jasné. Chceme loď, která:
- může opustit t.v. HR (teritorální vody Chorvatska)
- 3 kajuty
- pokud možno spírová hlavní plachta
- možnost spinaker nebo genaker
- marína Zadar až Rogoznica, Ideálně Sukošan (plout ze Splitu do Dubrovníku už by nemělo sportovní náplň)
Z uvedeného byl dle očekávání největší problém s povolením mimo t.v. HR. (co jsem zjistil, tak loď musím mít rozšířené pojištění a musí být na lodi záchranný osrtůvek), tak pokud už některá chartrová společnost nabídla, že povolí plavbu mimo t.v. HR, tak za to chtěli extra platbu cca 120-250 EUR. Pouze chartrová společnost Ankora charter ze Šibeniku (Mandalina) nám nabídla loď bez dalšího poplatku. V začátku jsme byli 3. Já (Bilardos), Skyline a Francois. Proto jsme se společně dohodli, že nabízená loď Elan 394 impression 2014 (6+2 míst) bude nejlepší volbou i díky nabídnuté ceně. Po objednání naši posádku postupně doplnili (bez přesného pořadí) Jarda, Lapis, Krako, Matrix (Aleš) a Tibor. Tím jsme původně 6-ti člennou posádku uzavřeli až na maximálním počtu 8.

Aktualizace 7.6.2016:
Protože jsme viděli na webu chartrovky, že loď je týden před naší plavbou volná, poslali jsme dotaz, zda by nebylo možné loď převzít dříve (ale bez placení poplatku za dřívější převzetí, za což má chartrovka v ceníku 100€ při předání 13:00). Když jsme se ptali cca dva týdny před, tak nám odpověděli, že ještě neví, zda se loď půjčí nebo ne. Tak jsem se pak dotazoval ještě cca úterý před a to přišla odpověď, že je opravdu loď volná a že se pokusí loď předat mezi 10-11 hod. :-)

IMG_5758.JPG


Případné dotazy pište klidně rovnou sem, repotáž pak napopíruji samostatně.



Uživatelský avatar
Bilardos
Administrátor
Příspěvky: 1771
Registrován: pát 25. říj 2013 13:09:00
Bydliště: Uherský Brod
Poděkoval(a): 17 krát
Dostal(a) poděkování: 15 krát
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Popis plavby

Příspěvekod Bilardos » ned 12. čer 2016 17:12:49

Cesta, převzetí lodě a první den

Cestu jsme naplánovali tak, aby jsme byli schopni v 10:00 začít přebírat loď a již měli nakoupené zásoby. Prostě podřízeno vše tomu, aby se mohlo co nejdříve vyrazil. Zvolili jsme jízdu přes Maďarsko a kolem 8:30 jsme již byli v Šibeniku. Tady jsme zašli na nákup do nedalekého obchodu od maríny (Plodine) ...
IMG_5218.JPG
... a kolem 9:20 jsme již parkovali v maríně. Loď ještě umývali a dochystávali, tak jsme vyřídili vše potřebné v kanceláři (průkaz na vysílačku je vůbec nezajímal) a pak šli převzít loď. Nebýt toho, že jsme čekali na spinakr, harnesy a opravu předního pozičního světla (výměna žárovky), mohli jsme vyrazit snad ještě před 11 hod. I tak se nám podařilo vyrazit něco málo po 12 hod.. Ještě jsme se stavili na Lukiolu dotankovat, protože se nám nezdál stav paliva (dle lodního ukazatele 84%) a byla taková domluva i s chartrovkou, že pokud dotankujeme, tak nám to doplatí. Dotankovali jsme za 155 hrk a 12:35 jsme vyrazili směr Dubrovnik. Po prolutí kanálem Sv. Ante jsme vypnuli motor a dál už jen na plachty
DSC_0003.JPG
IMG_5226.JPG

Do 18:00 jsme to pojali jako společnou plavbu, seznamování s lodí (pracovní název safety briefing). Od 18:00 jsme pak naběhli na předem připravený rozpis hlídek. (jeho hodnocení si nechám na závěrečné hodnocení)
hlídky.jpg



Uživatelský avatar
Omen
Příspěvky: 968
Registrován: čtv 31. říj 2013 9:58:06
Poděkoval(a): 15 krát
Dostal(a) poděkování: 6 krát
Status: Offline

Re: Popis plavby

Příspěvekod Omen » ned 12. čer 2016 21:10:22

No šup, šup, pokračujééém!

Ten rozpis hlídek, to je vyšší dívčí :shock:



Uživatelský avatar
Bilardos
Administrátor
Příspěvky: 1771
Registrován: pát 25. říj 2013 13:09:00
Bydliště: Uherský Brod
Poděkoval(a): 17 krát
Dostal(a) poděkování: 15 krát
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Popis plavby

Příspěvekod Bilardos » pon 13. čer 2016 21:09:44

Sobota - neděle

Přiznám se, že popisovat plavbu bez nějakých záchytných bodů a věnovat se jen samotné plavbě není snadné. No něco málo se pokusím.
V sobotu jsme vyrazili za krásného počasí. Dokonce jsme poprvé vyvětrali i spinakr.
20160430_161852.jpg

Až do 18:00 hodin byl naplánován společný režim bez hlídek. Ujasnili jsme si pro první hodiny plánovanou trasu, jak budou probíhat hlídky apod.
Plavba probíhala v poklidu a díky ne příliš silnému větru, který v noci ještě slábnul (kolem 3 hod až téměř k nule) nebyla tak svižná, jak bychom si přáli. Ale větru neporučíš. V neděli se to však v průběhu dne změnilo. Začala stoupačka a vítr kolem 36kn s nárazy přes 40 kn a k tomu déšť. Pro mě osobně byla cenná zkušenost, že když jdu spát po hlídce na 6 hodin za klidných podmínek, neznamená to, že takové budou až budu zase vstávat. Taška s lékárničkou a Kinedrylem ve vedlejší kajutě tomu také moc nepřidá. Pokud pak nejste ten typ, co s podpalubí může vyšívat za jakéhokoliv počasí, máte problém, že se vám mořská nemoc rozjede rychleji, než se dostanete ke kinedrylu a pak ještě do jachtařského oblečení a ven ze salonu. Poučení je jasné, před spaním si vše nachystat, co by mohlo být potřeba, dát si před spaním kinedryl a další mít v kapse. Další poznatkem bylo spaní v přední kajutě, kdy se na stoupačku stala z přední postele trampolína pro nácvik stavu beztíže. Toto opravdu za daných podmínek není místo, kde si odpočinete. Po celodenním boji na stoupačku v takových podmínkách pak padlo rozhodnutí na vyvázání lodě na bóji v závětří na Korčule v zátoce Gradina (před Vela Luka). Stejně tak nebylo možné v průběhu dne navařit teplé jídlo a tak i toto byl další důvod, proč byla zvolena tato varianta. Odhadem kolem 17:00 jsme byli vyvázáni. Místo bylo vybráno výborně. Byli jsme zcela v závětří a hladina v zátoce vůbec nenaznačovala, že by to mělo být na moři zcela jinak. Po krátkém odpočinku, jídle jsme začali zvažovat, jak dál. Logicky se nabízely dvě varianty. Buď zůstat až do rána nebo vyrazit a pokračovat v plavbě. Pokud by byl v plánu jen Dubrovník, asi bysme zůstali. Ale pokud jsme chtěli i Vieste, bylo by dobré se i pomalu posouvat k Dubrovníku. I za cenu snížení rychlosti na úkor většího pohodlí. Bylo rozhodnuto. Kolem 19:30 hod. jsme opět vyrazili. Po vyplutí již podmínky byly příznivější a tak jsme si jen pochvalovali, že to bylo správné rozhodnutí. V noci pak dál vítr slábl.
Prvních 36 hodin: cca 114 nm
SOBOTA-NEDELE.jpg



Navigace během plavby
K navigaci jsme používali převážně GPS. Jednak GPS, co je v kokpitu součástí výbavy lodě, pak moje vlastní Garmin gpsmap278C - výhodou Elan-ky byl vývod 12V v kokpitu a tím snadné připojení napájení pro GPS. U této 278 se zastavím (i když docela předbíhám), protože taková plavba mě dala dvě dosud nepoznané zkušenosti při používání této navigace. První poznatek byl, že aktivní zápis dat je limitován pamětí k tomu určenou. Takže po zaplnění jsou dvě možnosti. Buď data uložit do interní paměti zařízení k tomu určené, což jsem udělal. Bohužel jsem doma zjistil, že tato varianta obnáší jednu velmi nežádoucí vlastnost. A to uložení pouze trasy bez časových údajů. Takže nyní, při popisu plavby nemám pomocníka co se týká časové osy plavby :-( Asi lepší varianta by byla data odzálohovat do programu Mapsource, kde by se tyto informace zachovaly. Druhý poznatek z plavby je ještě méně radostný. Přístroj totiž při zaplnění aktivní paměti v menu vypne ukládání polohy, takže samotným uložením a uvolněním paměti nedošlo k opětovnému zápisu trasy a tak byla nemalá část plavby bez ukládání (cca od poloviny cesty z Dubrovniku do Vieste až po cestu zpět kousek před Palagružou, kde si Gusto všiml, že GPS nekreslí prošlou trasu za lodí. Tuto část plavby jsem pak dokreslil dle dat z lodní GPS. Celkovou vzdálenost však 278 stále načítala, takže o celkové vzdálenosti naštěstí máme přesný údaj.
Bohužel se na lodi vůbec nedalo spolehnout na kompasy. Každý (celkem 2 klasické, u každého kormidla jeden) ukazoval jinou hodnotu a údaj z autopilota byl třetí, zcela rozdílnou hodnotou. Po prozkoumání okolností bylo hned jasno. Pod kompasy odborníci z ELAN-u umístili reproduktory do kokpitu a tak se z kompasů staly jen zbytečným kusem výbavy. nejčastějším pomocníkem pak byla směrová linie GPS.



Uživatelský avatar
Omen
Příspěvky: 968
Registrován: čtv 31. říj 2013 9:58:06
Poděkoval(a): 15 krát
Dostal(a) poděkování: 6 krát
Status: Offline

Re: Popis plavby

Příspěvekod Omen » stř 15. čer 2016 7:32:53

:good: jen tak dál .....



Uživatelský avatar
Bilardos
Administrátor
Příspěvky: 1771
Registrován: pát 25. říj 2013 13:09:00
Bydliště: Uherský Brod
Poděkoval(a): 17 krát
Dostal(a) poděkování: 15 krát
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Popis plavby

Příspěvekod Bilardos » čtv 16. čer 2016 19:19:37

Pondělí

Bohužel, jak již bylo pravidlem, v noci opět vítr slábnul až k nule a my se v noci plácali pomalu směr Dubrovník. V noci jsme tak měli dostatek klidu studovat předpovědi počasí a vymýšlet nejvhodnější trasu. Padlo rozhodnutí, že dáme Mljet levobokem. Ani v průběhu dne nepřilšel silnější vítr a tak jsme se jen pomalu přibližovali k cíli. Bohužel si jedna hlídka celkem hodně nastoupala a tak bylo přiblížení k Dubrovníku nekonečné. Když s přibývajícími hodinami vítr ještě slábnul a Dubrovník byl kousek před námi, dohodli jsme se, že to už dorazíme na motor. Nemělo smysl stát hodiny na místě kousek před cílem. I tak již bylo jasné, že do Dubrovníku připlujeme za tmy. Ještě jsme nahlédli do starého přístavu a pak jsme již za vytrvávajícího deště zamířili do ACI maríny.
DSC_0005.JPG

S ohledem na již popsané problémy s daty z GPS nejsem schopen přesně určit čas, ale mám pomocníka. Protože byla plavba "Do Dubrovníku na kafé", tak byl úkol jasný. Nečekat, až nám zavřou a hned vyrazit na kafíčko. Žádná sprcha, prevlečení. Tak jsk jsme byli oblečeni do deště, tak jsme rovnou vyrazili. V první restauraci v maríně už zavírali, ale naštěstí jsme našli blízko jinou, kde jsme si ve 22:18 to vytoužené kafíčko dali. A přál bych vám vidět výraz servírky, když jsme si jako první objednávali 8x kávu :D
20160502_222010.jpg
S ohledem na čas kávičky 22:18, který lze vyčíst z detailů fotky a času fotky nočního Dubrovníku (21:18), lze odhadovat čas připlutí na 21:50. Při pivu a večeři jsme se pak dohodli, že místo prohlídky Dubrovníku dáme přednost plavbě do Itálie, kdy nebylo vhodné tuto přeplavbu dále odsouvat, aby byla dostatečná rezerva plout tam a hlavně i zpět. Ráno dokoupíme zásoby, zaplatíme marínu a vyrazíme.

pondělí: 87 nm
pon.jpg



Uživatelský avatar
Francois
Příspěvky: 1767
Registrován: pát 25. říj 2013 14:39:38
Poděkoval(a): 14 krát
Dostal(a) poděkování: 30 krát
Status: Offline

Re: Popis plavby

Příspěvekod Francois » pát 17. čer 2016 12:31:11

Bilardos píše:Pondělí

... Bohužel si jedna hlídka celkem hodně nastoupala a tak bylo přiblížení k Dubrovníku nekonečné...
pon.jpg

My sme sa pod vedením Kraka snažili nastúpať tak, aby po "ré" sme mohli zamieriť rovno do Dubrovníka. A že sme sa trafili! :D


Stále ďalej, stále vyššie, k oblohe a ku hviezdam!
furt skipper

Uživatelský avatar
Bilardos
Administrátor
Příspěvky: 1771
Registrován: pát 25. říj 2013 13:09:00
Bydliště: Uherský Brod
Poděkoval(a): 17 krát
Dostal(a) poděkování: 15 krát
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Popis plavby

Příspěvekod Bilardos » pát 17. čer 2016 12:41:06

Úterý - odhlášení na úřadech a vyrážíme do Itálie

tady opět zvolím postupné doplňování informací, takže omluvte rozpracovanou verzi

Už před samotným odjezdem do Chorvatska jsme si zjišťovali, jak že to vlastně chodí, když chceme opustit teritorální vody Chorvatska a plout co jiné země (Itálie). Informace byly jasné. V posledním přístavu zajít na kapitanát, provést odhlášení a pak už nikde nezastavovat až v Itálii.

Původní závěr brzo ráno vyrazit nám trošku nabouraly otvírací hodiny v kanceláři ACI Maríny (od 8:00) a tak jsme až v 9 hod jsme vyrazili z ACI maríny hledat místo, kde se můžeme odhlásit. To jsme si našli v 888.
dUB1+.jpg
DUB2+.jpg

Místo bylo perfektně označeno, takže nebyl žádný problém toto místo najít.
Q1.jpg
Q2.jpg
Vyvázali jsme se téměř před vchodem. Vzali kompletní papíry od lodi, pasy všech z posádky, pro jistotu nějaké peníze a šli ve třech do budovy "Q" (Q= žádám celní odbavení). Hned za vchodem jsou klasické celní přepážky, jak je známe například z letiště. Tam nám paní rázně sdělila, že můžeme být pouze dva, že dva stačí. Pak že musíme napřed na kapitanát a pak až za ní zpátky. Ukázala nám kde je kapitanát a my jsme tedy šli první tam.
lk1+.jpg
lk2.jpg
Tam jsme si chvíli počkali, než dořeší něco s jiným kapitánem a pak jsme šli na řadu my. Vzali si crewlist, ten si několikrát okopírovali. Do kopie pak zapsali datum a cílové místo, kam máme namířeno. Dostali jsme dvě kopie s tím, že jedna je pro nás a druhá pro celníky. Za celou proceduru jsme nic neplatili a šlo to poměrně rychle. Na celním nám opět rázně řekli, že první musí odbavit cestující, co připluli výletní lodí a pak odbaví nás. Takže jsme zde čekali cca 10-15 min. Pak si vzala crewlist, prošla pasy, zeptala se, zda máme něco k vyclení a hotovo. Opět bez žádného poplatku. Odhlašovací procedura hotová a my vyrazili. Napřed na motor nahlédnout do starého města
Dubnrovnik-gd.JPG
a pak už přímý směr do Vieste.


Plavba z Dubrovníku (CRO) do Vieste (ITA) (úterý - středa)

Plán byl jasný. Dva dny máme na cestu tam a dva dny pak na cestu zpět, což by mělo stačit. Na tuto část plavby jsem se osobně nejvíce těšil. Bylo to dáno tím, že jsem dlouho před samotnou plavbou sledoval počasí v této oblasti a nechával si přes aplikaci SailGrib počítat trasu a dá se říci, že to vždy byl +- bočák. Někdy trochu více předobok, zadobok. Vypočítaná odhadovaná doba plavby byla vždy cca 13-28 hodin a to slibovalo svižnou plavbu přímým směrem k cíli. V 11:10 jsme tedy nabrali kurz Vieste. Plavba hned od začátku svižně odsýpala a aktuální časy dojezdu do cíle se na GPS občas dostaly i do dnešního dne. Nám však bylo jasné, že v noci nelze počítat se stejnou rychlostí a tak jsme tipovali ranní příjezd 5-10 hod. V průběhu plavby nechyběla ani společnost delfínů nebo krásný západ slunce nad širým mořem.
IMG_5332.JPG
Vlny na otevřeném moři mě připadaly více zaoblené, delší a tím méně zákeřné, ale možná jsme si jen zvykli. S nocí přišlo i tentokrát oslabení větru, ale časový odhad příjezdu do cíle nebyl důvod měnit.
S rozedněním vítr začal zesilovat a my jsme již měli Vieste na dohled (foto 5:17)
20160504_051739.jpg
. Protože by v noci bylo chození ke stěžni zbytečným rizikem, tak jsme po východu slunce vyvěsil zdvořilostní Italskou vlajku (tu jsme si museli zajistit sami).
IMG_5369.JPG
.
Čím více jsme se blížili břehu, tím silnější byl vítr a tak jsme finišovali ve větru 28-32kn.
IMG_5362.JPG
IMG_5367.JPG
IMG_5370.JPG
.
V maríně jsme zamířili na molo, kde na nás mávali (první vlevo) a čas připlutí odhaduji na 8:25 (plavba 21h15min) - Celekm 109 nm
D-V.jpg
IMG_5372.JPG

V maríně foukalo úplně stejně jako venku. Molo mě přišlo soukromé a oficiální marína je asi vpravo vzadu, ale to jsem již nezkoumali. Když jsme se informovali, kde udělat celní odbavení, tak jsme dostali informaci, že dělají až odpoledne a na náš další dotaz, kam si zajít na pizzu nám řekli, že teď né, že až tak po obědě, tak 18:00, že je teď všude zavřeno :-) S placením také jinak nespěchali, že potom. Nevýhodou soukr. mola bylo, že neměli žádné wc ani sprchy. Elektrika a voda byla. Tak jsme si dali volný program, někdo dospával, někdo šel na obhlídku okolí.



Uživatelský avatar
Omen
Příspěvky: 968
Registrován: čtv 31. říj 2013 9:58:06
Poděkoval(a): 15 krát
Dostal(a) poděkování: 6 krát
Status: Offline

Re: Popis plavby

Příspěvekod Omen » čtv 14. črc 2016 7:24:33

A jak to bylo dál? ;)



Uživatelský avatar
Bilardos
Administrátor
Příspěvky: 1771
Registrován: pát 25. říj 2013 13:09:00
Bydliště: Uherský Brod
Poděkoval(a): 17 krát
Dostal(a) poděkování: 15 krát
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Popis plavby

Příspěvekod Bilardos » čtv 14. črc 2016 11:50:40

Omen píše:A jak to bylo dál? ;)

Nebylo moc času, ale pokusím se co nejdříve to dorazit ;-)




Zpět na “2016 - Do Dubrovníku na kafé :-) ... a do Vieste na pizzu :-)”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host